זה יכול לקרות לכל אחד ובכל שלב בחיים – תאונת עבודה שמתרחשת ומשביתה עובד לתקופת זמן ממושכת, לעתים עד כדי אובדן כושר עבודה. כשזה קורה, במיוחד במקרים הקיצוניים יותר, אנשים מוצאים את עצמם עסוקים בטיפול רפואי ממושך, בסידורים ביורוקרטיים ומתישים כבדרך רבים אינם עומדים על הזכויות שלהם. חשוב לדעת כמי שנפגע בתאונת עבודה מכל סוג שהיא, זכאי לפיצויים מסוגים שונים וישנם חובות של המעסיק כלפי העובדים במקרים הללו. למרבה הצער, לצד מעסיקים ישרים שלוקחים אחריות ודואגים לעובדים שלהם לכל מה שמגיע להם במקרים של תאונות עבודה, ישנם גם כאלו המנצלים את חוסר הידע והתמימות של העובדים ולא ממלאים את החובות שלהם כלפי העובד שעבר תאונת עבודה. בדיוק בגלל זה, חשוב מאד שכל עובד ידאג לעצמו ויעמוד על הזכויות המגיעות לו ועל כך שהמעסיק שלו ממלא אחר חובותיו. ככלל חשוב לזכור שאם לא נדאג לעצמינו, אף אחד אחר לא נדאג לנו. בואו נדבר על מקרים של תאונת עבודה ומהן חובות המעסיק במקרים כאלו.

שכר על יום התאונה

לפי לשון החוק, על המעסיק לשלם לעובד שנפגע בתאונת עבודה שכר מלא על אותו היום של התאונה. שימו לב כי לעתים יש צורך להביא אישור מרופא תעסוקתי, המתאר את מהות התאונה ומאשר שהיא אכן התרחשה. חשוב לשים לב כי התשלום אותו נדרש להעביר המעסיק (ולא ביטוח לאומי) הוא בעבור יום הפגיעה כולו וכי אסור לו לשלם רק על חלק מהיום. יש מעסיקים שמנצלים את חוסר הידע של העובדים ומשלמים רק בעבור שעות העבודה שנעשו לפני התאונה.

חובת המעסיק - תאונת עבודה

תשלום על היעדרות בעקבות הפגיעה

עובד הנעדר עד ל-12 ימים מיום הפגיעה, יקבל תשלום מלא על ימי ההיעדרות החל מהיום השלישי להיעדרות. עובד הנעדר בעקבות התאונה מעל ל-12 ימים מהעבודה, יקבל תשלום מלא כבר מיום ההיעדרות הראשון. חשוב לשים לב כי מי שישלם את הפיצויים לעובד הוא המוסד לביטוח לאומי כאשר לאחר מכן, נדרש המעסיק לשלם לביטוח לאומי עבור הימים הללו. עוד דבר שחשוב מאד לזכור, כי במידה והתקבלה על התביעה לביטוח הלאומי, המעסיק אינו רשאי לרשום את ימי ההיעדרות כימי מחלה ומעסיק שעושה זאת למעשה עובר על החוק.

דמי מחלה בגין תאונת עבודה

במקרים בהם עובד עבר תאונת עבודה ובחר שלא להגיש בקשת תביעה לביטוח לאומי או במידה כי העובד הגיש תביעה לביטוח לאומי וזו לא התקבלה, חייב המעסיק לשלם לעובד דמי מחלה וזאת בתנאי כי לעובד אכן נשארו ימי מחלה צבורים שטרם נוצלו. החובה הזו של המעסיק נובעת מהחוק הקובע כי חובה לשלם לעובד על ימי היעדרות כתוצאה מפציעה או מחלה. חשוב לשים לב כי במידה ומתקבלים תשלומי ביטוח לאומי, אין כפל תשלומים ולא ניתן לקבל במקביל דמי מחלה על חשבון ימי מחלה.